2008-08-15

Solformørkelsen

Uden tvivl det smukkeste jeg nogensinde har set - sorry piger.

Efter meget soegen efter det perfekte sted slog vi lejr paa et plateau, hvorfra vi dels havde perfekt udsigt til solen og dels rig mulighed for at se den 200 km brede skygge komme vaeltende ind over landskabet.

Der var mystik i luften timerne op til kl omkring kl 17:00 hvor der var first contact. Lyset var helt specielt og vi alle rendte rundt og anede ikke helt hvad vi skulle stille op med os selv. Saa vi byggede et alter, med offergaver (gammelt ost og noget billigt vodka) samt et ret upraecist billed af hvordan elementer af solformoerkelsen ville foregaa og hvornaar. En slags avanceret sjusket solur.


De forskellige sten angiver retning for solen, maenen, skyggen, osv.


(billedet er ikke fra solformørkelsen; har taget det med for at vise nogle af farverne op til formørkelsen)

Klokken slaar 18:05 da maanen daekker solen 100%. Der er helt mørkt og stjernerne dukker op paa himmelen. Flere planeter er endda at se. Koronaen danser om maanen klar og med høj kontrast. Der er nu gaaet 2 minutter, men foelses som 10 sekunder og solen titter atter igen frem bag maanen. Dette er maaske det smukkeste øjeblik. Straalerne fra solen springer frem som en eksploderende stjerne, skarp men endnu ikke blaendende. Ubeskriveligt smukt. Kontrasten er saa stor at det naermest virker brutalt. Som om at noget bryder igennem det sorte rum fra en anden dimension. Wauw.

Jeg lyder maaske en anelse dramatisk, men kom med mig til Kina naeste aar. It is a must see.

Jeg har desvaerre ingen billeder fra solformoerkelsen (don't do it justice anyway), men jeg faar nogle tilsendt af en af rejsekammeraterne. Naar jeg faar dem skal jeg nok poste dem.

Ingen kommentarer: