2008-08-09

Naadam i Khovd

Med min nye familie: Tom, Raquel, Janick, Yerik, Johan og chauffoeren Tseren tilbragte jeg en dag uden for Khovd til den Mongolske festival naadam (lege). Den officielle naadam i UlaanBaatar var overstaaet da jeg kom til Mongoliet, saa det var en glaedelig overraskelse at kunne deltage i den vestlige udgave. Desvaerre var der kun hesteloeb og ingen brydning, bueskydning m.m. i Khovd.

Loebene blev holdt paa en 5-10 km slette ude midt i ingenting. Folk havde slaebt koekkener, stole og borde, frysere, store maenger frugt og slik med paa motorcykler og lastbiler. Nogle havde saagar slaebt en gammel computer med (486'er eller saadan noget) hvorpaa de spillede roulette. Rigtig festivals stemning.

Loebet var egentlig ret kedeligt at se, men jeg var ret fedt at opleve folket og deres glaede og sammenhold for og omkring denne fest. Da rytterne naermede sig maallinien sad jeg helt fremme og var dynget til i boern og gamle folk.

Semi-digitalt roulette bord:


Aeldre dame med oldebarn, de morede sig vaeldigt over at jeg sad der med dem:


Hertil og ikke laengere .. :


.. sagde ham her:


Ogsaa fint nok. God plads. Her ses en af vinderne af det foerste loeb ridder forbi jublende tilskuerne:

Ingen kommentarer: