2008-07-24

Nok af Ulaanbaatar

Nu har jeg faaet nok af Ulaanbaatar for denne gang. Jeg glaeder mig gevaldigt til imorgen kl 06:00 hvor eznis flyet tager mig til Khovd i det vestlige Mongoliet. I Khvod skal jeg videre mod Oglii hvor jeg haaber paa at finde en flok astronomi noerder saa vi kan dele en jeep eller minibus mod Kazakhstans og Kinas graenser, hvor solformoerkelsen ses bedst.

Sol formoerkelsen er kl 18:00 i Oglii lokaltid og 11:00 UT.

Som skrevet flyver jeg derover, hvilket kun kan beskrives som vaerende heldigt. Alle afgange mod vest var booket indtil 12. august. Jeg blev skrevet op paa venteliste, men der skete ikke rigtig noget. Gan sagde, at jeg burde tage tilbage til eznis og bestikke dem til at tage mig med. Dette gik jeg med i tankerne en dag eller to og konkluderede, at det turde jeg sgu ikke - heller ikke overbevist om at det er vejen frem at bringe endnu mere korruption til byen, men ville jo gerne til den solformoerkelse. Til mit held ringede de dagen efter, 1 time foer jeg skulle til Terejl, saa det kunne ikke passe bedere.

Idag har jeg tulleret rundt i byen og taget billeder af og noteret underlige ting. Jeg besoegte ogsaa det gamle vinter palads lidt uden for byen.







Ingen kommentarer: