2008-07-17

Foerste dag i UlaanBaatar

Det har vaeret en fantastisk foerste dag i UlaanBaatar trods en mindre heldig, men ikke overraskende, episode med min VISA kort.

Vaerterne Oyuna og Gan er utrolig hjaelpsomme og dejligt snaksagelige. De er virkelig resourcefulde og jeg ser ingen grund til at besoege et turist informationscenter.

Jeg har tilbragt det meste af dagen paa Gandan Monastery, budistiske center for Mongoliet. Jeg har ikke lavet meget andet end at snuse rundt blandt de tolv templer og blot nydt freden og den droemmende chanting der til tider broed stilheden. Jeg er overrasket over hvor spirituelle mongolerne rent faktisk er, ikke mindst fordi klostret bliver benyttet af alle aldersgrupper.



Efter 3-4 timer paa klostret satte jeg snuden efter en haeveautomat og fandt ud af de bedste faciliteter var at finde paa the central post office i centrum. Fandt automaten og fik tastet det enorme beloeb af 100.000 ind (ca. 450 DKR). Tog pengene og smuttede. Foerst et kvarter senere kom jeg i tanke om at jeg ikke havde faaet mit kort. DOH!!! Som nogen maaske ved er det ikke foerste gang det sker. Faktisk sker det hver gang jeg er i udlandet, eller i hvert fald de steder hvor penge og kvittering kommer foerst, modsat i Danmark hvor kortet er det foerste automaten spytter ud. Panik, foerste dag og jeg har mistet mit VISA kort. Well jeg bruger noget tid paa at faa kontaktet banken der ejer automaten, og faarat vide at jeg kan komme forbi dagen efter for at se om kortet er dukket op. What to do? Lukke kortet eller haabe paa at automaten har slugt kortet.

Ellers har jeg vadet rundt i byen, foret vild og synes nu jeg kender byen ret godt.

Her til aften har jeg aften har jeg hilst paa nogle af gaestehusets andre beborer og fik aftalt med en amerikaner om at besoege Terelj National Park imorgen og nogle dage frem. Aner ikke hvad det er, men skal nok blive spaende.

Nedenfor ses et par billeder fra byen. Klik paa billederne for mere info.




Ingen kommentarer: